· 

Zelf je voeten masseren

Misschien wacht je vol ongeduld tot je weer terecht kan bij je vertrouwde reflexoloog. In deze blog laat ik je zien wat je ondertussen al voor jezelf kan doen. Deze zelfmassage zal je deugd doen. De nadruk ligt een beetje op het long/borstgedeelte. Niet onbelangrijk in deze tijd...

 

Begin met een voetbadje. Zorg dat het water aangenaam van temperatuur is (niet te warm). Gebruik een lekker olie als je dat fijn vindt. Blijf daar een 10tal minuutjes met je voeten inzitten. Droog ze dan af. 

Ga dan ontspannen zitten en plaats je rechterbeen over je linkerbeen zodat je voet op de knie steunt.

Neem je voet bij de enkel vast en schud hem goed los.

Draai dan je tenen één voor één goed los: naar buiten en naar binnen.

Masseer de vliesjes tussen de tenen. Je kan dit met een olie, zalf doen of puur natuur. 

Wrijf /strijk nu zacht over je hele voet: van boven naar onder en van onder naar boven.

Concentreer je nu op de bal van de voet: het zachte gedeelte onder je tenen. (aan de onderzijde van je voet).

‘Kruip’ met je duim zoals aangegeven op de tekening, van onder naar boven. Je stimuleert nu het borstgedeelte van je lichaam.

Doe hetzelfde aan de bovenkant van je voet en gebruik hiervoor je vingers. Kijk naar de tekening.

Werk de massage af door je vingers tussen je tenen de steken en ze daar even te houden….

Draai nu de voet met het enkelgewricht. Links en rechts om. Dit geeft een ontspanning in het bekkengebied. 

Maak een vuist en ga met je knokkels over de hele voetzool van je tenen tot de hiel. 

Doe dit enkele malen. Dit geeft ontspanning aan je buikorganen. 

Geef je voet een hand. Schuif je vingers tussen de tenen met de handpalm van de hand tegen de voetzool aan. Hou de voet zo enige tijd vast. Ook goed bij koude voeten!

Plaats je rechterbeen terug op de grond.

Ervaar het verschil met je linkervoet.

Doe dan alles met je linkervoet.

Zorg goed voor jezelf en wees welkom als we weer mogen werken.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0