· 

Ken jij je nervus vagus?

Maak in dit artikel kennis met je nervus vagus.

Als je last hebt van (veel) stress; als je dreigt onder te gaan aan de druk buiten of binnen jezelf, kan dit wel eens een oplossing voor je zijn.

Wie of wat is je nervus vagus?

De nervus vagus is een grote zenuw die loopt van je nek naar je buik. De naam betekent zwervende zenuw. Hij ‘zwerft’ van ons brein via de hals naar het hart en nog lager naar het spijsverteringscentrum en voortplantingsorganen. Een lange Jan dus – en het is nog niet zo heel lang dat de wetenschap het belang van deze lange Jan onderkent.

De zenuw maakt deel uit van ons autonoom zenuwstelsel. Zoals de naam ‘autonoom’ al doet vermoeden is dit het deel dat automatisch een aantal dingen voor je doet:  hartslag, hormonen ademhaling, spijsvertering. Je hoeft na het eten immers je maag geen opdracht te geven om je eten te verteren. Hij doet dit  vanzelf.

Je hebt er dan ook rechtstreeks (lees: met je bewuste wil) geen vat op.

Al is dit niet helemaal waar. Want er is één deel dat je zelf kan sturen, namelijk je ademhaling. Die kan je zelf versnellen en vertragen.

En het is net met die ademhaling dat de nervus vagus te maken heeft.

Laten we beginnen bij het begin:

idealiter hebben we allemaal stress. ’t Is te zeggen: net genoeg om ons levendig, vitaal en alert te houden. Als de weegschaal doorslaat naar teveel of te langdurige stress, krijgen we vroeg of laat signalen van ons lichaam.

En als we deze negeren, gaat het van kwaad naar erger.

Je kan de stress aanpakken op verschillende manieren. We lezen wel dagelijks iets dat hiervoor een oplossing belooft: van een therapie tot een pilletje. 

Aan jou om de juiste manier voor jou te vinden.

Aan de basis van te veel stress, ligt sowieso de ademhaling. Wie erg gestresseerd is, ademt verkeerd. En dit heeft een weerslag op de bloeddruk, de hartslag en dus op je algemeen welzijn. 

Door de nervus vagus te ‘trainen’, heb je een perfect middel om je stressniveau aanzienlijk te verlagen.

De zenuw luistert als het ware naar je ademhaling. Als hij op de juiste manier gestimuleerd wordt, ga je meer ontspannen.

Het mooie is dat hij in verbinding staat met onze 3 breinen: onze hersenen, ons hart en onze darmen. Ja hoor – ook deze laatste 2 hebben een soort eigen intelligentie. Het belang van een gezond hart en gezonde darmen wordt steeds duidelijker.

Hoe kan ik zo’n autonome zenuw trainen, hoor ik je vragen?

Door eenvoudigweg hartcoherentietraining te volgen.  

Hartcoherentie draait rond hartslagvariatie – essentieel voor een gezond leven. Deze variatie heeft rechtstreeks te maken met onze zwervende zenuw.

En het is letterlijk een training.

Dit wil zeggen dat er wel een tijdje over gaat, vooraleer je de techniek goed beheerst.

Je wordt hierbij echter goed ondersteund door een coach. Bovendien zijn de resultaten zichtbaar en meetbaar.

 

Ben je bereid om een stuk te investeren in je gezondheid?

Een training die je de rest van je leven je gezondheid aanzienlijk verhoogt?

Je kan hiervoor terecht in Steendorp (Temse) of Berchem.

Maak vandaag nog een afspraak:

0489-55.41.32

Reactie schrijven

Commentaren: 0