· 

S x 2: hulp bij verlies

Niemand twijfelt er nog aan dat een ingrijpend verlies veel energie van de betrokkenen vraagt. Je wordt geconfronteerd met zaken die je op voorhand nooit had kunnen inschatten.

Daarom is het ook niet zo verwonderlijk dat zelfzorg in woelige tijden van het allergrootste belang is.

Maar wat betekent dat nu concreet? 

Als ik aan mijn cliënten vraag wat ze doen om op adem te komen, blijven ze me vaak een antwoord schuldig.

En dat is voor een stuk logisch.

Met jezelf bezig zijn lijkt van geen belang als je een begrafenis moet regelen of je kinderen vertellen dat mama en papa uit elkaar gaan.

En toch...

We hebben geen onbeperkte energie voorraad en voorbij je grenzen gaan, vraagt om problemen.

Ik ga jullie mijn 2 ultieme doel-tips voor zelfzorg bij verlies geven:

SLAAP en STABILITEIT

En ik zeg dit niet zomaar. Het belang van deze 2 wordt ondersteund door de neurowetenschappen. 

We hebben ze nodig om te functioneren. Onze hersenen en ons lichaam werken minder goed zonder voldoende slaap en stabiliteit. 

Maak er dus je prioriteit van. 

Met slaaptips, structuur en routine kom je al een eind ver. 

En lukt het je toch niet om aan zelf-zorg te doen, laat anderen voor je zorgen. 

Je huisarts, professionele hulp, je familie en vrienden kunnen hier allemaal hulpbronnen voor zijn.
( En hulp vragen is geen vorm van zwakte maar net van kracht!)

Ik wens het je toe. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0